I år er jeg atter at finde til Egedal Bogfest, som løber af stablen 7. oktober på Rådhuset i Egedal. Byen slår dørene op til minimum tres forfattere og et
Bagsidetekst har aldrig været vigtigere end nu. Det er jo dem, som Mofibo og andre lydbogstjenester bruger. Læs med, og find ud af, hvad jeg og kendte forfattere tænker om
Stockholmforlaget Lind & Co. har rekvireret rettighederne til lydbogsversioner af ikke blot Dæmon, men også Flod. I den forbindelse overtager de også produktionsansvaret for begge bøger, men der bliver tale
Selv i bøger af etablerede forfattere undrer man sig til tider over væsentligheden af et kapitel. Hvorfor er det medtaget? Hvad vil forfatteren sige med det, og hvor skal det
Tirsdag skrev jeg forlagskontrakt med Forlaget Brændpunkt vedrørende Flods efterfølger. Titlen er Dæmon. Bogen er anden del af krimitrilogien og dermed efterfølgeren til Flod. Det forventes, at bogen udkommer i
Vi er på den anden side af årets bogmesser, og der udgives et væld af nye bøger her i perioden op imod jul. Jeg tror, det er denne tid, hvor
Forlaget Brændpunkt, der udgav Flod tilbage i april 2021, har reserveret en plads til mig på dette års Bogforum. Kom og mød mig og en masse andre, spændende mennesker med
Forlaget Brændpunkt har været så venlige at skrive en præsentation af mig. Lidt om min baggrund og lidt om, hvad der interesserer mig – og lidt om min kommende krimi.
Hvad er fortællingers byggesten? Findes der et enkelt element, vi ikke kan fjerne, før fortællingen bryder sammen og bliver til noget andet? Mange vil sikkert pege på, at sproget er
Gode fagbøger kan lære os meget om skriveteknik og fiktion. Det er lidt af en selvfølge, men det er min erfaring, at der er langt i mellem de virkelig dygtige
Dwight V. Swain har skabt en simpel måde at strukturere sin fortælling. Jeg vil i indlægget forklare scene-sequel-strukturen. For nyligt skrev jeg et blogindlæg om Dwight V. Swains MRU-begreb, hvor
Konspirationsteorier i bøger har altid været populære. Typisk er det henimod slutningen af bogen, at det viser sig, at nogle – ofte skjulte personer – har trukket i trådene helt
Blog om skriveteknik
Men hvorfor en blog om skriveteknik? Der er sandt for dyden et hav af skrivecoaches, forfatter og andet godtfolk, der ytrer sig flittigt om, hvordan man skriver bøger. Jerry Jenkins, Stephen King og mange flere. Hvordan man plotter, hvordan man strukturerer, hvordan man bruger sproget bedst muligt, temaer, karakterer og meget andet.
På min blog skriver jeg om tekniker på baggrund af min kandidatgrad i dansk fra universitetet, men mindst lige så meget på baggrund af mit eget forfatterskab. Jeg har på nuværende tidspunkt udgivet tre bøger, der indgår i en samlet trilogi om kriminalitet på tværs af den dansk-tyske grænse i den vestlige del af Sønderjylland.
Jeg synes, at min uddannelse og mit praktiske arbejde går rigtig fint hånd-i-hånd. Min uddannelse var teoretisk, mit forfatterskab er hands-on.
Jeg håber, du får noget med dig efter at have læst et blogindlæg. Under alle omstændigheder nyder jeg at reflektere over mine idéer og mit håndværk. Guderne skal vide, at der er plads til forbedringer hos os alle, er det ikke sandt?
Hvis man ønsker at blive virkelig god til at skrive, må man reflektere. For at sikre en fortsat udvikling og forbedring, må man tænke over sit håndværk. Men man må også læse andre og reflektere over deres håndværk. Og de skal læses kritisk. Hvad fungerer, og hvad fungerer ikke. Hvorfor fungerer det ikke? Hvorfor kan jeg ikke lide det, de skriver, og hvordan kunne det forbedres?
Læsning, skrivning, spørgsmål og refleksion. En uendelig cirkel for den, der vil mestre sit håndværk. Det er der, så vidt jeg kan se, egentlig ikke stor uenighed om. Og jeg tror, at man skal være ihærdig, hvis man skal være dygtig og ikke tro, at håndværket er færdiglært på et tidspunkt. Man skal glædes over fremskridtene og begære det næste udviklingstrin. Selvfølgelig skal man ikke glemme at fejre sig selv, når man udgiver, men jeg tror, mange forfattere kan kende fra sig selv, at lysten til at blive bedre hele tiden lurer i skyggerne.